Muzio Clementi: an Essential Critical Bibliography
(Luca Sala)

The titles in the following Clementi bibliography are divided into monographs, articles and dissertations. They are also set out in inverse chronological order to facilitate the search for the more recent studies.


Books

  • La Cultura del Fortepiano. Atti del Convegno internazionale di studi (Roma, 26-29 maggio 2004) / Die Kultur des Hammerklaviers 1770-1830. Akten der internationalen Studientagung (Rom, 26.-29. Mai 2004), a cura di / hrsg. von Richard Bösel, Bologna, Ut Orpheus Edizioni, 2009 (Quaderni clementiani, 3).
  • STEWART-MACDONALD, Rohan H. New Perspectives on the Keyboard Sonatas of Muzio Clementi, Bologna, Ut Orpheus Edizioni, 2006 (Quaderni clementiani, 2).
  • Muzio Clementi. Compositore, (forte)pianista, editore. Atti del Convegno internazionale di studi (Perugia, Conservatorio di Musica, 4-6 ottobre 2002), a cura di Bianca Maria Antolini e Costantino Mastroprimiano, Lucca, LIM, 2006 (Strumenti della ricerca musicale, 9).
  • Muzio Clementi cosmopolita della musica. Atti del convegno internazionale di studi in occasione del 250° anniversario della nascita (1752-2002), Roma 4-6 dicembre 2002, a cura di Richard Bösel e Massimiliano Sala, Bologna, Ut Orpheus Edizioni, 2004 (Quaderni clementiani, 1).
  • GERHARD, Anselm. London und der Klassizismus in der Musik. Die Idee der 'absoluten Musik' und Clementis Klavierwerk, Stuttgart-Weimar, Metzler, 2002.
  • Muzio Clementi. Studies and Prospects, edited by Roberto Illiano, Luca Sala and Massimiliano Sala, Introduction by Leon Plantinga, Bologna, Ut Orpheus Edizioni, 2002 (MC, 61).
  • Muzio Clementi. Epistolario 1781-1831, a cura di Remo Giazzotto, Milano-Roma, Skira-Accademia Nazionale di Santa Cecilia, 2002.
  • OH, Yun-Rok. Der Klaviersatz im Werk Muzio Clementis, Göttingen, Cuvillier, 1997.
  • STOELZEL, Marianne. Die Anfänge vierhändinger Klaviermusik: Studien zur Satztypik in den Sonaten Muzio Clementis, Frankfurt am Main, P. Lang, 1984 (Europäische Hochschulschriften. Reihe XXXVI, Musikwissenschaft, 7).
  • PLANTINGA, Leon B. Clementi. His Life and Music, London-New York, Oxford University Press, 1977 (Oxford Books).
  • TYSON, Alan. Thematic Catalogue of the Works of Muzio Clementi, Tutzing, Schneider, 1967.
  • ALLORTO, Riccardo. Le sonate per pianoforte di Muzio Clementi. Studio critico e catalogo tematico, Firenze, Olschki, 1959 (Historiae Musicae Cultores. Biblioteca, 12).
  • PARIBENI, Giulio Cesare. Muzio Clementi nella vita e nell'arte, Milano, Il Primato editoriale, 1921.
  • UNGER, Max. Muzio Clementis Leben, Langensalza, H. Beyer & Söhne, 1914; Rpt. New York, Da Capo Press, 1971.



Thesis and Dissertations

  • PARIGI, Marco. L’esposizione nelle sonate per pianoforte di Muzio Clementi: un’indagine dei suoi elementi costitutivi, tesi di laurea, Roma, Facoltà di Lettere e Filosofia, C.so di Laura in DAMS dell’Università degli Studi di Roma ‘Tor Vergata’, 2005.
  • SALA, Luca. Il Concerto in Do Op-sn 30 per cembalo e orchestra di Muzio Clementi, tesi di laurea, Cremona, Facoltà di Musicologia dell’Università degli Studi di Pavia, 2002.
  • SALA, Massimiliano. La sinfonia Op-sn 34 (WO 32) in Do maggiore di Muzio Clementi: edizione e ricostruzione, tesi di laurea, Cremona, Facoltà di Musicologia dell’Università degli Studi di Pavia, 2002.
  • STEWART-MACDONALD, Rohan. Towards a New Ontology of Musical Classicism: Archaism, Sensationalism and Formal Grammar in the Music of Clementi, Hummel and Jan Ladislav Dussek - and Parallels with Haydn, Beethoven and Schubert, PhD diss., Cambridge University, 2001.
  • DE VAL, Dorothy. Gradus ad parnassum: The Pianoforte in London, 1770-1820, PhD diss., University of London, King's College, 1991.
  • GUERRIERI, Mariantonietta. Un italiano a Londra: Muzio Clementi, tesi di laurea, Università degli Studi di Bari, a.a. 1989-1990.
  • KONIALIDIS, Alexandra. Clementi's Octave Lesson and other Revisions, MM Thesis, University of London, King's College, 1988.
  • DE ROSA, Clelia. Aspetti formali degli Studi del "Gradus ad Parnassum" di Muzio Clementi, tesi di laurea, Università degli Studi di Bologna, DAMS, a. a. 1986-1987.
  • MORRA, Lia Lucia. L'opera di Muzio Clementi nella critica, tesi di laurea, Università degli Studi di Bologna, a.a. 1984-1985.
  • MILLIGAN, Thomas B. Jr. The concerto in London, 1790-1800, PhD diss., Musicology, University of Rochester, 1978.
  • DIPIAZZA, Joseph Anthony. The Piano Sonatas of Clementi, DMA diss., University of Wisconsin, Madison, 1977.
  • GRAUE, Jerald Curtis. Muzio Clementi and the Development of Pianoforte Music in Industrial England, Diss., University of Illinois-Urbana Champaign, 1971.
  • WEE, A.D. The Fugues and Canons of Clementi's "Gradus ad Parnassum", Diss., Indiana University, 1968.
  • KOHN, James Donald. The Manuscripts Piano Sonatas by Muzio Clementi at the Library of Congress. A Comparative Edition with Commentary, 2 voll., Diss., State University of Iowa, 1967.
  • TIGHE, A.E. Muzio Clementi and his Sonatas Surviving as Solo Piano Works, Diss., University of Miichigan, 1964.


Articles

  • STEWART-MACDONALD, Rohan H. ‘The Minor Mode as Archaic Signifier in the Solo Keyboard Works of Domenico Scarlatti and Muzio Clementi’, in: Domenico Scarlatti Adventures: Essays to Commemorate the 250th Anniversary of His Death, edited by Massimiliano Sala and W. Dean Sutcliffe, Bologna, Ut Orpheus Edizioni, 2008 (Ad Parnassum Studies, 3), pp. 401-443.
  • STEWART-MACDONALD, Rohan H. ‘The Faces of Parnassus: Towards a New Reception of Muzio Clementi’s «Gradus ad Parnassum»’, in: The Piano in Nineteenth-Century British Culture: Instruments, Performers and Repertoire, edited by Therese Ellsworth and Susan Wollenberg, Aldershot, Ashgate, 2007 (Music in 19th-century Britain), pp. 69-100.
  • STEWART-MACDONALD, Rohan H. ‘Clementi’s Orchestral Works, Their Style and British Symphonism in the Nineteenth Century: S. Wesley, Crotch, Potter, MacFarren and Sterndale Bennett’, in: Ad Parnassum. A Journal of Eighteenth- and Nineteenth-Century Instrumental Music, v/10 (October 2007), pp. 7-71.
  • ESKENAZY, Jeremy. ‘Clementi’s «Gradus ad Parnassum» on the Concert Stage’, in: Ad Parnassum. A Journal of Eighteenth- and Nineteenth-Century Instrumental Music, v/10 (October 2007), pp. 73-101.
  • LINDEMAN, Stephan D. ‘Continental Composers and their English Influence, as Manifested in the Piano Concertos of William Sterndale Bennett’, in: Ad Parnassum. A Journal of Eighteenth- and Nineteenth-Century Instrumental Music, v/10 (October 2007), pp. 103-141.
  • ROWLAND, David. ‘Viotti and Clementi: Friendship, Publishing, the Philharmonic Society and the Royal Academy of Music’, in: Giovanni Battista Viotti. A Composer between the Two Revolutions, edited by Massimiliano Sala, Bologna, Ut Orpheus Edizioni, 2006 (Ad Parnassum Studies, 2), pp. 377-394.
  • JONES, David Wyn. ‘Some Aspects of Clementi’s Career as a Publisher’, in: Muzio Clementi. Compositore, (forte)pianista, editore, pp. 3-20.
  • ANTOLINI, Bianca Maria. ‘La diffusione della musica di Clementi nell’editoria musicale europea’, in: Muzio Clementi. Compositore, (forte)pianista, editore, pp. 21-52.
  • RIDGEWELL, Rupert. ‘Clementi and the Alan Tyson Collection at the British Library’, in: Muzio Clementi. Compositore, (forte)pianista, editore, pp. 53-64.
  • SANGUINETTI, Giorgio. ‘Le ‘riprese disgiunte’ nelle sonate per pianoforte solo di Muzio Clementi’, in: Muzio Clementi. Compositore, (forte)pianista, editore, pp. 65-124.
  • SITÀ, Maria Grazia. ‘L’anima del meccanico: gli «Adagio» delle sonate per pianoforte di Muzio Clementi’, in: Muzio Clementi. Compositore, (forte)pianista, editore, pp. 125-160.
  • PESSINA, Marino. ‘Il contrappunto nella produzione pianistica di Clementi’, in: Muzio Clementi. Compositore, (forte)pianista, editore, pp. 161-184.
  • MASTROPRIMIANO, Costantino. ‘«Gradus ad Parnassum»: gradualità e modernità nel pianismo di Muzio Clementi’, in: Muzio Clementi. Compositore, (forte)pianista, editore, pp. 185-204.
  • MASTROPIETRO, Alessandro. ‘Sonata caratteristica e soggetto estetico: questioni intertestuali di genere e forma nella Sonata «Didone abbandonata”’, in: Muzio Clementi. Compositore, (forte)pianista, editore, pp. 205-224.
  • FAREGNA, Silvia. ‘Le sonate per tastiera con accompagnamento: caratteristiche e funzioni di un genere nel secondo Settecento’, in: Muzio Clementi. Compositore, (forte)pianista, editore, pp. 225-274.
  • CILIBERTI, Galliano. ‘Clementi e l’ambiente musicale della Parigi pre-rivoluzionaria: nuove evidenze sulle Sinfonie op. 18’, in: Muzio Clementi. Compositore, (forte)pianista, editore, pp. 275-298.
  • ZACCAGNINI, Guido. ‘Il pianismo di Field fra la lezione di Clementi e le invenzioni di Chopin’, in: Muzio Clementi. Compositore, (forte)pianista, editore, pp. 299-320.
  • PLANTINGA, Leon. ‘Clementi «et ses trois styles»’, in: Muzio Clementi cosmopolita della musica, pp. 3-23.
  • ILLIANO, Roberto. ‘Proposte per una revisione del catalogo tematico’, in: Muzio Clementi cosmopolita della musica, pp. 25-37.
  • IESUÈ, Alberto. ‘Clementi, Carpani e Beckford: da Roma a Londra’, in: Muzio Clementi cosmopolita della musica, pp. 41-48.
  • ROWLAND, David. ‘Clementi’s Early Business Career: New Documents’, in: Muzio Clementi cosmopolita della musica, pp. 49-59.
  • GERHARD, Anselm. ‘Il neoclassicismo nella musica strumentale. Muzio Clementi e la sua ultima sonata la ‘Didone abbandonata’, in: Muzio Clementi cosmopolita della musica, pp. 61-80.
  • BADURA-SKODA, Eva. ‘On Muzio Clementi’s Personality’, in: Muzio Clementi cosmopolita della musica, pp. 83-99.
  • COEN, Andrea. ‘Le fonti della «Practical Harmony» di Muzio Clementi: primi riscontri e acquisizioni’, in: Muzio Clementi cosmopolita della musica, pp. 101-123.
  • DE VAL, Dorothy. ‘«Musica Domestica»: Clementi’s Chamber Music’, in: Muzio Clementi cosmopolita della musica, pp. 125-138.
  • SALA, Massimiliano. ‘L’altra immagine di Muzio Clementi: Per una diffusione delle sue opere orchestrali’, in: Muzio Clementi cosmopolita della musica, pp. 139-156.
  • STEWART-MACDONALD, Rohan H. ‘Canon in Clementi’s Later Piano Sonatas’, in: Muzio Clementi cosmopolita della musica, pp. 157-182.
  • BIBA, Otto. ‘Clementi’s Viennese Sonatas’, in: Muzio Clementi cosmopolita della musica, pp. 185-198.
  • CELESTINI, Federico. ‘Joseph Haydn e Muzio Clementi. Le tracce musicali di un incontro’, in: Muzio Clementi cosmopolita della musica, pp. 199-216.
  • SALA, Luca. ‘Il modello clementiano in Beethoven’, in: Muzio Clementi cosmopolita della musica, pp. 217-229.
  • STEWART-MACDONALD, Rohan. ‘Canonic Passages in the Later Piano Sonatas of Muzio Clementi: Their Structural and Expressive Roles’, in: Ad Parnassum. A Journal of Eighteenth- and Nineteenth-Century Instrumental Music, i/1 (2003), pp. 51-107.
  • BADURA-SKODA, Eva L. ‘Clementi e il «cimbalo con piano e forte»’, in: Muzio Clementi. Studies and Prospects, pp. 247-260.
  • CELESTINI, Federico. ‘Il resoconto di un soggiorno svizzero di Clementi’, in: Muzio Clementi. Studies and Prospects, pp. 113-120.
  • CELESTINI, Federico. ‘L'intelligenza di un virtuoso: su alcune sonate giovanili di Muzio Clementi’, in: Muzio Clementi. Studies and Prospects, pp. 261-282.
  • CILIBERTI, Galliano. ‘Clementi, i Concert spirituels e la stampa quotidiana parigina: nuove evidenze’, in: Muzio Clementi. Studies and Prospects, pp. 121-138.
  • COOPER, Barry. ‘The Clementi-Beethoven Contract of 1807: A Reinvestigation’, in: Muzio Clementi. Studies and Prospects, pp. 337-353.
  • DEGIAMPIETRO, Donatella – MINGAZZINI, Barbara – ‘Muzio Clementi costruttore: i pianoforti a tavolo’, in: Muzio Clementi. Studies and Prospects, pp. 367-399.
  • DELLABORRA, Mariateresa. ‘I viaggi di Clementi in Italia (1804-1808)’, in: Muzio Clementi. Studies and Prospects, pp. 13-50.
  • DE VAL, Dorothy. ‘The Ascent of Parnassus: Piano Music for the Home by Clementi and his Contemporaries’, in: Muzio Clementi. Studies and Prospects, pp. 51-66.
  • DE VAL, Dorothy. ‘Clementi as Entrepreneur’, in: Muzio Clementi. Studies and Prospects, pp. 323-335.
  • DRABKIN, William. ‘A Context for Bernard Harrison's Research on Clementi’, in: Muzio Clementi. Studies and Prospects, pp. 301-302.
  • FORNARI, Giacomo. ‘«Ordnung, Mannigfaltigkeit und Simplicität»: Muzio Clementi, «der König der Tonsetzer» e Johann Baptist Schaul’, in: Muzio Clementi. Studies and Prospects, pp. 401-411.
  • HARRISON, Bernard. ‘The Revision of Clementi's Opus 2 and the Transformation of Piano Performance Style’, in: Muzio Clementi. Studies and Prospects, pp. 303-321.
  • IESUÈ, Alberto. ‘Gli anni romani di Muzio Clementi. Nuovi documenti’, in: Muzio Clementi. Studies and Prospects, pp. 1-11.
  • ILLIANO, Roberto. ‘Un compositore da camera: i trii di Muzio Clementi’, in: Muzio Clementi. Studies and Prospects, pp. 191-207.
  • MARTINOTTI, Sergio. ‘Clementi e Cherubini sinfonisti’, in: Muzio Clementi. Studies and Prospects, pp. 209-228.
  • MCVEIGH, Simon. ‘Clementi, Viotti and the London Philharmonic Society’, in: Muzio Clementi. Studies and Prospects, pp. 67-80.
  • NIEDERMÜLLER, Peter. ‘Clementi und Mozart vor dem russischen Großfürsten. 'Close Reading' einer altbekannten Anekdote’, in: Muzio Clementi. Studies and Prospects, pp. 95-111.
  • PALMER, Fiona. ‘«A Halo of Light around Us All»: Clementi in 1827 through the Eyes of his Contemporaries’, in: Muzio Clementi. Studies and Prospects, pp. 81-93.
  • PLANTINGA, Leon. ‘Clementi: The Metamorphoses of a Musician’, in: Muzio Clementi. Studies and Prospects, pp. xxi-xxviii.
  • RASCH, Rudolf. ‘Muzio Clementi: The Last Composer Publisher’, in: Muzio Clementi. Studies and Prospects, pp. 355-366.
  • ROWLAND, David. ‘Clementi and the British Concerto Tradition’, in: Muzio Clementi. Studies and Prospects, pp. 179-190.
  • ROWLAND, David. ‘La Clementi & Co. e l'incendio del 1807’, in: Hortus Musicus, III/11 (luglio-settembre 2002), pp. 61-63.
  • SALA, Luca. ‘Il Concerto in Do di Muzio Clementi’, in: Muzio Clementi. Studies and Prospects, pp. 163-177.
  • SALA, Massimiliano. ‘Muzio Clementi's Symphonies. Contributions toward a New Edition’, in: Muzio Clementi. Studies and Prospects, pp. 229-245.
  • SALA, Massimiliano. ‘Muzio Clementi fra teoria e prassi: Introduction e Appendix’, in: Muzio Clementi. Studies and Prospects, pp. 283-299.
  • SALA, Massimiliano. ‘La Sinfonia WO 32 in Do Maggiore di Muzio Clementi’, in: Liber Amicorum Albert Dunning, in occasione del suo LV compleanno, a cura di Giacomo Fornari, Turnhout, Brepols, 2002, pp. 495-513.
  • SITARZ, Andrzej. ‘La seconda patria di Janiewicz. La fortuna dei musicisti in Gran Bretagna fra la fine del XVIII e l'inizio del XIX secolo’, in: Muzio Clementi. Studies and Prospects, pp. 427-445.
  • TIELLA, Marco. ‘Muzio Clementi e altri 'rinominati pianisti' negli Aneddoti piacevoli e interessanti di Giacomo Gotifredo Ferrari (1763-1842)’, in: Muzio Clementi. Studies and Prospects, pp. 414-425.
  • VINCIS, Claudia. ‘Muzio Clementi e la Parigi del primo Novecento: un ritorno?’, in: Muzio Clementi. Studies and Prospects, pp. 139-161.
  • GERHARD, Anselm. 'Muzio Clementi' in: Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Allgemeine Enzykopädie der Musik, begründet von Friedrich Blume. Zweite, neubearbeitete Ausgabe, hrsg. von Ludwig Finscher, Kassel-Basel-London-New York-Prag, Bärenreiter; Stuttgart-Weimar, Metzler, Personenteil, Band IV (2001), coll. 1242-1251.
  • PLANTINGA, Leon –TYSON, Alan. 'Clementi, Muzio', in: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, second edition, edited by Stanley Sadie, 29 voll., London, Macmillan, 2001, vol. VI, pp. 39-46.
  • GERHARD, Anselm. 'Zwischen 'Aufklärung' und 'Klassik'. Überlegungen zur Historiographie der Musik des späten 18. Jahrhunderts', in: Das achtzehnte 18. Jahrhundert. Zeitschrift der Deutschen Gesellschaft für die Erforschung des achtzehnten Jahrhunderts, XXIV/1 (2000), pp. 37-53.
  • GERHARD, Anselm. 'Muzio Clementi' in: Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Allgemeine Enzykopädie der Musik, begründet von Friedrich Blume. Zweite, neubearbeitete Ausgabe, a cura di Ludwig Finscher, Personenteil, Band IV, Kassel-Basel-London-New York-Prag, Bärenreiter · Stuttgart-Weimar, Metzler, 2000, in preparazione.
  • GERHARD, Anselm. 'Zwischen 'Aufklärung' un 'Klassik'. Überlegungen zur Historiographie der Musik des späten 18. Jahrhunderts', in: Das Geachtzehnte 18. Jahrhundert. Zeitschrift der Deutschen Gesellschaft für die Erforschung des achtzehnten Jahrhunderts, XXIV/1 (2000), pp. 37-53.
  • SALWEY, Nicholas - MCVEIGH, Simon. 'The Piano and Harpsichord in London's Concert Life, 1750-1800: A Calendar of Advertised Performances', in: A Handbook for Studies in 18th-Century English Music, vol. 7, a cura di Michael Burden and Irena Cholij, Oxford, Burden and Cholij, 1998, pp. 36-72.
  • GIAZOTTO, Remo. Un omaggio di Clementi a Mozart, in: Mozart e i musicisti italiani del suo tempo, a cura di Annalisa Bini, Lucca Libreria Musicale Italiana, 1994 (L'Arte Armonica: Collana di facsimili, studi e testi musicali dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia. III: Studi e testi, 1), pp. 129-136.
  • FORNARI, Giacomo. '"Determinare in tutta la sua estensione (...) lo stato attuale della musica in Italia". Giannagostino Perotti e la ricerca di un primato perduto', in: Chigiana. Rassegna annuale di studi musicologici, XLIII, n. s. 23 (1993), pp. 9-25.
  • GERHARD, Anselm. 'Muzio Clementi, il 'padre del pianoforte' e il ruolo di Londra nella formazione della musica assoluta', in: Chigiana. Rassegna annuale di studi musicologici, XLIII, n. s. 23 (1993), pp. 311-326.
  • MARTINOTTI, Sergio. 'Sinfonie concertanti e trii fra illuminismo ed età romantica', in: Chigiana. Rassegna annuale di studi musicologici, XLIII, n. s. 23 (1993), pp. 337-350
  • BURNETT, Richard. 'Muzio Clementi: Pianist, Composer and Piano Maker', in: The Organ Yearbook. A Journal of the Players & Historians of Keyboard Instruments, XXIII (1992-1993), pp. 97-107.
  • IESUÈ, Alberto. 'Clementi', in: Musica & Dossier, XLVIII (mar-apr 1991), pp. 38-57.
  • GARGANO, Cristina. 'Attorno ad una sonata inedita di Muzio Clementi', in: Rivista italiana di musicologia, XXV/1 (1990), pp. 119-150.
  • PLANTINGA, Leon B. 'Review of Nicholas Temperley, ed., The London pianoforte School, Vols. 1-5', in: Music & Letters, (LXVI) 1989, pp. 103-105, LXXI (1990), pp. 142-143.
  • PLANTINGA, Leon B. 'Review of STOELZEL, Marianne. Die Anfänge vierhändinger Klaviermusik: Studien zur Satztypik in den Sonaten Muzio Clementis' in: Notes of the american Musical library Association, 1989.
  • KOMLÓS, Katalin. 'Mozart and Clementi: A Piano Competition and its Interpretation', in: Historical Performance: The Journal of Early Music America, II/1 (spring 1989), pp. 3-9.
  • MCVEIGH, Simon. 'The Professional Concert and Rival Subscription Series in London, 1783-93', in: Royal Musical Association Research Chronicle, XXII (1989), pp. 1-135.
  • DONADONI OMODEO, Miriam. 'Clementi e la musica popolare', in: Chigiana. Rassegna annuale di studi musicologici, XXXVIII, n. s. 18 (1987), pp. 177-182.
  • HORTSCHANSKY, Klaus. 'Clementi und der musikalische Ausdruck', in: Chigiana. Rassegna annuale di studi musicologici, XXXVIII, n. s. 18 (1987), pp. 59-85.
  • RATTALINO, Piero. 'De propagando cymbalo', in: Chigiana. Rassegna annuale di studi musicologici, XXXVIII, n. s. 18 (1987), pp. 25-57.
  • VITALE, Vincenzo. 'Il concetto di tecnica pianistica e Muzio Clementi', in: Chigiana. Rassegna annuale di studi musicologici, XXXVIII, n. s. 18 (1987), pp. 9-23.
  • COOPER, Barry. 'A Clementy Discovery', in: The Music Review, XLIV/3-4 (August-November 1983), pp. 178-185.
  • RAUSCH, Otto. 'Clementis Klaviermusik heute', in: Musica, XXXVII/4 (1983), pp. 342-348.
  • DAHLHAUS, Carl. 'Dritte Themen in Clementi's Sonaten? Zur Theorie der Sonatenform im 18. Jahrhundert', in: Analecta Musicologica, XXI (1982), pp. 444-461.
  • IESUÈ, Alberto. 'Clementi, Muzio', in: Dizionario Biografico degli Italiani, 32 voll., a cura dell'Istituto dell'Enciclopedia Italiana fondata da G. Treccani, Roma, Società grafica romana, 1960–, vol. XXVI, 1982.
  • PLANTINGA, Leon B. 'Introduction' to CLEMENTI, Muzio. Gradus ad Parnassum, New York, Da Capo Press, 1981.
  • COOPER, Barry. 'Review of: CLEMENTI, Opere Sinfoniche Complete, ed. Pietro Spada', in: Early Music, VIII (1980), pp. 110-111.
  • RATTALINO, Piero. 'L'uso sociale del pianoforte nell'Introduzione di Muzio Clementi', in: Musica & Realtà, 1980.
  • ROSENBLUM, Sandra P. 'Clementi's Pianoforte Tutor on the Continent', in: Fontes artis musicae, XXVII/1 (January-March 1980), pp. 37-48.
  • BANNETT, Clive. 'Clementi as Symponist', in: Musical times, CXX/1633 (March 1979), pp. 207-210.
  • PONIATOWSKA, Irena. 'O muzyce fortepianowej Muzio Clementiego i jego Méthode pour le piano forte', in: Pagine, III (1979), pp. 137-145.
  • SPADA, Pietro. 'La Great National Symphony di Clementi', in: Chigiana. Rassegna annuale di studi musicologici, XXXIII, n. s. 13 (1979), pp. 351-360.
  • ROSENBLUM, Sandra P. 'Zur Auffindung der spanischen Ausgabe der Klavierschule von Clementi', in: Die Musikforschung, XXXI/1 (January 1978), pp. 51-53.
  • SPADA, Pietro. 'Muzio Clementi sinfonista europeo', in: Nuova rivista musicale italiana, X/1 (Gennaio-Marzo 1976), pp. 78-90.
  • GRAUE, Jerald Curtis. 'The Clementi-Cramer Dispute Revisited', in: Music & Letters, LVI/1 (Jenuary 1975), pp. 47-54.
  • TYSON, Alan. 'A Feud between Clementi and Cramer', in: Music & Letters, LIV (1973), pp. 281-288.
  • PLANTINGA, Leon B. 'Clementi, Virtuosity, and the "German Manner"', in: Journal of the American Musicological Society, XXV/3 (Fall 1972), pp. 303-330.
  • BADURA-SKODA, Eva. 'Clementi's 'Musical Characteristics' opus 19', in: Studies in Eighteenth-Century Music: A Tribute to Karl Geiringer on his Seventieth Birthday, a cura di H. C. Robbins Landon in collaborazione con Roger E. Chapman, London, George Allen and Unwin Ltd, 1970, pp. 53-67.
  • PLANTINGA, Leon B. 'Review of Alan Tyson's Thematic Catalogue of the Works of Muzio Clementi', in: Musical Quarterly, LIV (1968), pp. 257-263.
  • TYSON, Alan. 'Clementi's Viennese Compositions', in: The Music Review, XXVII (1966), pp. 16-24.
  • RINGER, Alexander L. 'Clementi and the Eroica', in: The Musical Quarterly, XLVII (1961), pp. 454-468.
  • SOKOLOW, F. 'Muzio Clementi i russkaja narodnaja piesnia' in: Sowetskaja Muzyka. XXV/1 (1961), pp. 92-97.
  • SIMON, Heinrich. 'The Clementi Manuscripts at the Library of Congress', in: The Musical Quarterly, XXVIII/1 (January 1942), pp. 105-114.
  • CASELLA, Alfredo. 'Muzio Clementi et ses Symphonies', in: La Revue musicale, XVII (1936), pp. 161-170.
  • CASELLA, Alfredo. 'Le Sinfonie di Muzio Clementi', in: Musica d'oggi, XVII (1935), pp. 413-419.
  • ROLANDI, Ulderico. 'Oratorio di Muzio Clementi dodicenne', in: Note d'archivio per la storia strumentale, X (1933), pp. 251-252.
  • SAINT-FOIX, Georges de. 'Haydn and Clementi', in: The Musical Quarterly, XVIII/2 (April 1932), pp. 252-259.
  • SAINT-FOIX, Georges de. 'Clementi, Forerunner of Beethoven', in: The Musical Quarterly, XVII/1 (January 1931), pp. 84-92.
  • SAINT-FOIX, Georges de. 'Muzio Clementi (1752-1832)', in: The Musical Quarterly, IX/3 (July 1923), pp. 350-352.